והפעם על מלאי  

"מה נשמע דוד?" אני שואל ורואה שדוד והצוות שקועים בספירת מלאי של סוף שנה במחסני החברה. "סופרים מלאי – עונה דוד, סיוט, בהזדמנות עושים סדר – משתדלים". "נו, איך ההתאמה לספרים?" אני מתעניין. "כמעט בסדר" עונה דוד. "מה זה כמעט?" אני מקשה. "הרוב דומה, מצאנו כמה דברים שלא היו רשומים. ישנם חוסרים, מצאנו כמה פגי תוקף שאין מה לעשות איתם".

נשמע מוכר?

שלמדתי בחוג לחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב בשנת ההשלמה (שנה ד') אחרי תואר ראשון, למדתי ביקורת אצל רו"ח רוני סיוון. עברו כ 25 שנים מאז, אבל משפט אחד שלו נחקק בזיכרוני: "שקל במלאי זה שקל ברווח זה חצי שקל למס הכנסה" למזלנו מס החברות ירד בשיעור ניכר מאז אבל העיקרון נותר נכון.

במסגרת לימודי תואר שני (תוכנית EMBA של רקנאטי בתל-אביב) למדתי אצל פרופ' שלמה גלוברזון קורס בניהול התפעול ושם למדנו על גישות לניהול מלאי (שיטת ABC או בשמה האחר פרטו 20/80 ומודלים שנגזרים ממנה). כמה שנים לאחר מכן השתתפתי בסדנא של פרופ' בעז רונן "מבוא להשבחת ערך" שם למדנו על גישת JIT-Just In Time.

להלן מספר נקודות חשובות עליהן אני ממליץ:

  • לא להחזיק כמות מלאי גדולה – להשתדל להחזיק מלאי שימכר או נשתמש בו
  • רצוי לעבוד עם ספקים שיוכלו לספק לנו את המלאי החזר בזמן המינימלי
  • להיפטר ממלאי מת! תופס מקום, מקום = כסף
  • להשוות את המלאי בפועל למלאי בספרים באופן שוטף ורצוף, לא להמתין לספירות מלאי שנתיות ולגלות פערים
  • לחקור ולהבין ממה נובעים ההפרשים (חוסר / עודף) ולשפר את הנהלים והביקורת הפנימית
  • לבטח את המלאי בערך השחלוף שלו
  • קונסיגנציה / משגור עדיפה משום שאנחנו לא נפרדים ממזומנים
  • סדר וניקיון במחסן – מעידים על רמת ניהול, מקלה על איתור פריט וחוסכת כסף

השקיעו מחשבה בניהול המלאי שלכם ותחסכו לעסק שלכם כסף!

רוצים לשמוע פרטים נוספים?
צרו איתי קשר כעת
Jos do it – טיפים נוספים בסדרה:
💬 צריכים עזרה?