"מה נשמע דוד?" אני שואל ומבחין שדוד שקוע במיילים, "אני לא מצליח להבין למה אני צריך לבזבז כל כך הרבה זמן על איטרציות חוזרות ונשנות מול ירון, לקוח פוטנציאלי אליו הגשתי הצעת מחיר, כל פעם עוד שאלות ועוד הבהרות על נושאים שנראים לי ברורים". עונה דוד.
הצעת המחיר היא בדר"כ המסמך הראשון שאנחנו שולחים ללקוח העתידי שלנו שמוכוונת אישית אליו (בניגוד למסמך פרסומי או שיווקי).
אם נכתוב את הצעת המחיר כמו שצריך – לא תהיינה אי הבנות, פערי ציפיות, שאלות מיותרות ובזבוז זמן על איטרציות…
אז מה כותבים בהצעת מחיר? (להלן דוגמא המתאימה יותר לנותני שירותים ופחות למוכרי מוצרים):
- נודה על הפנייה אלינו (נימוס)
- נתאר מה הביא לכתיבת ההצעה (בהמשך לפגישה….)
- נתאר מה אנחנו מתכוונים לעשות (אם ישנם שלבים – שווה לפרט) למשל אם מדובר בשעות עבודה לפרט, אם ישנם כמה גורמים מעורבים לפרט מי עושה מה ומי אחראי מול הלקוח (אני אישית מאוד מעריך אנשים שאומרים מה שהם עושים ועושים מה שהם אומרים)
- נתאר מה התוצר – output של עבודתנו (למשל מסמך או מצגת או קובץ נתונים אלקטרוני)
- נתאר לו"ז לביצוע (כולל שלבים אם ישנם)
- נפרט מחירים (אם צריך לפי התוצרים). במידה ומדובר באחוזים (במקרה של הצלחה) נפרט את החישוב
- נפרט הנחות (אם נתנו)
- נפרט תנאי תשלום כולל, אם רלוונטי, קבלת מקדמה
- נסביר כיצד נפרדים, אם מתעורר צורך כזה
- נתאר מה גבול האחריות שלנו לגבי התוצר
- נתאר האם ניתן לחזור אלינו להשלמות לאחר הגשת התוצרים והתשלומים
- הוסיפו את תוקף ההצעה – מתי היא פגה
- כל צד יוסיף תאריך וחתימה של מורשה חתימה מטעם החותם (להדגיש זאת)
כדאי להשקיע בהצעת מחיר שלמה ומפורטת – זה מונע אי הבנות וחוסך זמן!